Matematik

 

Mina första mattemönster 2

Göran Tengnäs

I Mina första mattemönster 2 presenteras många kreativa och stimulerande uppgifter som övar eleverna i dessa färdigheter. Arbetsbladen i Mina första mattemönster 2 är avpassade för de yngre barnen. Eleverna får avbilda och konstruera olika objekt, samt lära sig hur de benämns matematiskt. De får även fortsätta, samt konstruera, enkla geometriska mönster.

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 30 sidor
Skolår F - 4

Art nr  223.........................….....345 kr

 

 

Stegmatte - diagnoser

Hanna Thölin

Stegmatte består så här långt av fyra enheter. Dels en pärm med stegblad och diagnoser, dels tre pärmar med arbetsblad.
   I stegbladen är kunskapskraven för år 3 nedbrutna i delmål och fördelade över årskurserna 1 - 3 i lämplig progression. Diagnoserna är kopplade till stegbladens delmål. Arbetsbladen är även de kopplade till stegbladens delmål och kan användas som för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte gör kunskapskraven tydliga för elever, föräldrar och pedagoger. Stegbladen är gjorda efter Centralt innehåll samt
kunskapskraven i matematik för år 1 - 3 i Lgr 11.
   Stegbladen fungerar som en hjälp för att se vad eleven kan och vad som blir nästa delmål att arbeta mot. När ett delmål är uppnått fyller eleven i del av, eller hela delmålet på det aktuella stegblad som eleven arbetar med. På utvecklingssamtal och målarbete blir det visuellt tydligt var eleven befinner sig i sin utveckling.
   Diagnoserna prövar varje delmål. Diagnoserna fungerar som ett komplement till de övriga iakttagelser pedagogen gör kring sina elever.
   Arbetsbladen är kopplade till stegbladen och till diagnosernas innehåll. Med hjälp av dessa kan eleverna arbeta mer med det som de behöver träna på. Eftersom pärmen innehåller ett stort antal arbetsblad finns det möjlighet till både för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte är indelat efter Lgr 11:s rubriker från Centralt innehåll. Dessa är Taluppfattning och tals användning, Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik, Samband och förändring, samt Problemlösning.

Art nr  261….…..............................395 kr

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 150 sidor

 

Stegmatte - arbetsblad 1a-1b

Hanna Thölin

Stegmatte består så här långt av fyra enheter. Dels en pärm med stegblad och diagnoser, dels tre pärmar med arbetsblad.
   I stegbladen är kunskapskraven för år 3 nedbrutna i delmål och fördelade över årskurserna 1 - 3 i lämplig progression. Diagnoserna är kopplade till stegbladens delmål. Arbetsbladen är även de kopplade till stegbladens delmål och kan användas som för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte gör kunskapskraven tydliga för elever, föräldrar och pedagoger. Stegbladen är gjorda efter Centralt innehåll samt
kunskapskraven i matematik för år 1 - 3 i Lgr 11.
   Stegbladen fungerar som en hjälp för att se vad eleven kan och vad som blir nästa delmål att arbeta mot. När ett delmål är uppnått fyller eleven i del av, eller hela delmålet på det aktuella stegblad som eleven arbetar med. På utvecklingssamtal och målarbete blir det visuellt tydligt var eleven befinner sig i sin utveckling.
   Diagnoserna prövar varje delmål. Diagnoserna fungerar som ett komplement till de övriga iakttagelser pedagogen gör kring sina elever.
   Arbetsbladen är kopplade till stegbladen och till diagnosernas innehåll. Med hjälp av dessa kan eleverna arbeta mer med det som de behöver träna på. Eftersom pärmen innehåller ett stort antal arbetsblad finns det möjlighet till både för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte är indelat efter Lgr 11:s rubriker från Centralt innehåll. Dessa är Taluppfattning och tals användning, Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik, Samband och förändring, samt Problemlösning.

Art nr  262……………...…............395 kr

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 150 sidor

 

Stegmatte - arbetsblad 2

Hanna Thölin

Stegmatte består så här långt av fyra enheter. Dels en pärm med stegblad och diagnoser, dels tre pärmar med arbetsblad.
   I stegbladen är kunskapskraven för år 3 nedbrutna i delmål och fördelade över årskurserna 1 - 3 i lämplig progression. Diagnoserna är kopplade till stegbladens delmål. Arbetsbladen är även de kopplade till stegbladens delmål och kan användas som för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte gör kunskapskraven tydliga för elever, föräldrar och pedagoger. Stegbladen är gjorda efter Centralt innehåll samt
kunskapskraven i matematik för år 1 - 3 i Lgr 11.
   Stegbladen fungerar som en hjälp för att se vad eleven kan och vad som blir nästa delmål att arbeta mot. När ett delmål är uppnått fyller eleven i del av, eller hela delmålet på det aktuella stegblad som eleven arbetar med. På utvecklingssamtal och målarbete blir det visuellt tydligt var eleven befinner sig i sin utveckling.
   Diagnoserna prövar varje delmål. Diagnoserna fungerar som ett komplement till de övriga iakttagelser pedagogen gör kring sina elever.
   Arbetsbladen är kopplade till stegbladen och till diagnosernas innehåll. Med hjälp av dessa kan eleverna arbeta mer med det som de behöver träna på. Eftersom pärmen innehåller ett stort antal arbetsblad finns det möjlighet till både för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte är indelat efter Lgr 11:s rubriker från Centralt innehåll. Dessa är Taluppfattning och tals användning, Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik, Samband och förändring, samt Problemlösning.

Art nr  263……………...…............395 kr

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 115 sidor

 

Stegmatte - arbetsblad 3a-3b

Hanna Thölin

Stegmatte består så här långt av fyra enheter. Dels en pärm med stegblad och diagnoser, dels tre pärmar med arbetsblad.
   I stegbladen är kunskapskraven för år 3 nedbrutna i delmål och fördelade över årskurserna 1 - 3 i lämplig progression. Diagnoserna är kopplade till stegbladens delmål. Arbetsbladen är även de kopplade till stegbladens delmål och kan användas som för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte gör kunskapskraven tydliga för elever, föräldrar och pedagoger. Stegbladen är gjorda efter Centralt innehåll samt
kunskapskraven i matematik för år 1 - 3 i Lgr 11.
   Stegbladen fungerar som en hjälp för att se vad eleven kan och vad som blir nästa delmål att arbeta mot. När ett delmål är uppnått fyller eleven i del av, eller hela delmålet på det aktuella stegblad som eleven arbetar med. På utvecklingssamtal och målarbete blir det visuellt tydligt var eleven befinner sig i sin utveckling.
   Diagnoserna prövar varje delmål. Diagnoserna fungerar som ett komplement till de övriga iakttagelser pedagogen gör kring sina elever.
   Arbetsbladen är kopplade till stegbladen och till diagnosernas innehåll. Med hjälp av dessa kan eleverna arbeta mer med det som de behöver träna på. Eftersom pärmen innehåller ett stort antal arbetsblad finns det möjlighet till både för- och efterarbete av diagnoserna.
   Stegmatte är indelat efter Lgr 11:s rubriker från Centralt innehåll. Dessa är Taluppfattning och tals användning, Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik, Samband och förändring, samt Problemlösning.

Art nr  264……………...…............395 kr

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 150 sidor

 

Enhetsmatte

Mona Balldin

Enligt kursplanen i matematik ska eleverna efter årskurs 3 kunna mäta längd, massa och volym med vanliga nutida och äldre måttenheter, samt efter årskurs 6 kunna uppskatta och bestämma omkrets och area hos olika tvådimensionella figurer, jämföra, uppskatta och mäta längd, area, volym, massa med vanliga måttenheter.
   Vår förhoppning är att Enhetsmatte ska vara till glädje och nytta, när eleverna arbetar med ovanstående innehåll. De olika avsnitten innehåller förklarande texter och har också gott om övningsexempel. Tanken är, att läromedlet ska användas jämsides med laborativa övningar i klassrummet. Dessutom tror vi, att Enhetsmatte är lämpligt för repetitioner och även som diagnostiskt material.

 

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 35 sidor
Skolår 3 - 6

Art nr  233………...….…...……..365 kr
 

Mina första mattemönster 1

Göran Tengnäs

I Lgr 11 lägger kursplanen i matematik för åk 3 stor vikt vid att utvärdera elevernas kunskaper i geometri, samt deras förmåga att upptäcka och att skapa talföljder och geometriska mönster. Eleverna ska även känna till grundläggande geometriska objekt, samt enkel förstoring, förminskning och symmetri.
   I Mina första mattemönster presenteras många kreativa och stimulerande uppgifter som övar eleverna i dessa färdigheter. Arbetsbladen i Mina första mattemönster är avpassade för de yngre barnen. Eleverna får avbilda och konstruera olika objekt, samt lära sig hur de benämns matematiskt. De får även fortsätta, samt konstruera enkla geometriska mönster, både genom att rita, måla och räkna.

KOPIERINGSUNDERLAG Skolår F - 4

30 sidor

Art nr  222……………..345 kr
 

Mattemönster

Göran Tengnäs

Enligt den nya kursplanen i matematik för åk 6 ska eleverna bl a ha kunskaper om ett flertal geometriska objekt och deras egenskaper, symmetri i vardagen och konstruktion av symmetri, samt mönster i talföljder och geometriska mönster.
   I Mattemönster presenteras en mängd roliga och kreativa uppgifter som övar eleverna i dessa färdigheter. Här får de lösa, men också skapa, olika matematiska mönster genom att rita, måla och räkna. Eleverna ges även tillfälle att konstruera olika objekt och former.
   Deras logik och problemlösningsförmåga sätts på prov när de får arbeta med klossformationer, kongruens, symmetri, förstoringar och obekanta tal.

KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 2 - 5

30 sidor

Art nr  221……………..345 kr
 

Klot, koner och pyramider

Bosse Eklund

Klot, koner och pyramider är den fristående fortsättningen på våra två storsäljare, Mina första mattemönster och Mattemönster.
   Precis som i de två första titlarna, utmanas eleverna i geometri och logik. Eleverna tränas även inom andra områden såsom Mätning och noggrannhet, Variabler och uttryck, Areor och volymer, Cirkeln och klotet.
   Stor vikt läggs på att eleverna tränas i problemlösning. Senare årens nationella prov har tydligt pekat på att förmågan att förstå matematiska problem är av stor betydelse. Många av uppgifterna i läromedlet lämpar sig därför även som utgångspunkter för matematiska laborationer.

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 30 sidor

Art nr  251……….……....365 kr
 

Mias första mattegåtor

Marie Tengnäs

I Mias Första Mattegåtor får eleverna träna sig i att undersöka, förstå och lösa matematiska problem. Eleverna dokumenterar sina lösningar i bild och i skrift på arbetsbladet.

Problemen kan lösas individuellt av en elev som önskar extra utmaning eller som en hemuppgift. Mattegåtorna kan även användas som gruppuppgifter. Eleverna får då jämföra sinalösningar, samt förklara och argumentera för sitt tänkande.

Flera av Mattegåtorna är öppna uppgifter, med flera möjliga svar. Det inspirerar eleverna till att vara aktiva och kreativa.

I de nya nationella proven i matematik för åk 3 kommer det att läggas stor vikt vid barnens förmåga att lösa elevnära problem, samt att kunna pröva och välja lösningsmetoder.

Illustratör: Jennie Herskind

KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 1 - 3

25 sidor

Art nr  212……...……..345 kr

 

Mias Mattegåtor

Marie Tengnäs

I Mias Mattegåtor får eleverna träna sig i att undersöka, förstå och lösa matematiska
problem. Eleverna dokumenterar sina lösningar i bild och i skrift på arbetsbladet.
   Problemen kan lösas individuellt av en elev som önskar extra utmaning eller som en hemuppgift. Mattegåtorna kan även användas som gruppuppgifter. Eleverna får då jämföra sina lösningar, samt förklara och argumentera för sitt tänkande.
   Flera av Mattegåtorna är öppna uppgifter, med flera möjliga svar. Det inspirerar eleverna till att vara aktiva och kreativa.
   I de nya nationella proven i matematik för åk 3 kommer det att läggas stor vikt vid barnens förmåga att lösa elevnära problem, samt att kunna pröva och välja lösningsmetoder.

Illustratör: Jennie Herskind

KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 2 - 4

25 sidor

Art nr  211……………..345 kr
 

Fem femarmade sjöstjärnor

Mona Balldin

Alla avsnitten inleds med en text, som uppgifterna bygger på. Moment som tränas i denna del är de fyra räknesätten, mäta med linjal, dela hela i halvor, läsa tal som är skrivna med bokstäver, storleksordna tal, urskilja egenskaper och sortera, rita stapeldiagram, namnge enkla bråk och geometriska objekt, använda klockan, tolka lägesbeskrivningar, jämföra längder, räkna med veckor och månader, fortsätta talkedjor samt tolka personnummer.

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor i färg

Art nr  231…………….…..……..395 kr

 

Elva små älvor

Mona Balldin

Detta är en något svårare del än Fem femarmade sjöstjärnor . Alla avsnitten inleds även nu med en text, som uppgifterna bygger på. Moment som tränas i denna del är de fyra räknesätten, räkna med kilo och hekto, räkna med liter och deciliter, göra jämförelser av olika längder, räkna med enkla bråk, storleksordna tal, beskriva mönster och siffror i enkla talföljder, urskilja egenskaper och sortera, använda klockan, läsa knepigare texter och lösa tillhörande uppgifter.

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor i färg

Art nr  232………...….…...……..395 kr

 

Mattekids 1

Marie Tengnäs

I Mattekids får dina elever träffa eleverna på Äppelblom-skolan. Tillsammans med barnen på Äppelblomskolan får dina elever lösa elevnära matematiska problem hämtade från olika situationer i skolans vardag.  

Dina elever tränas i att tolka, förstå och lösa problem. De får pröva och välja lösningsmetoder, samt dokumentera sina lösningar i bild och skrift. De olika problemen ger rika möjligheter till matematiska samtal i elevgruppen. Barnen lär sig även att upptäcka matematik överallt i vardagen.

Mattekids 1 är avsedd för elever i skolår 1 - 2.

Illustratör: Jennie Herskind

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor

Art nr  241……………….……....345 kr

 

Mattekids 2

Marie Tengnäs

I Mattekids får dina elever träffa eleverna på Äppelblom-skolan. Tillsammans med barnen på Äppelblomskolan får dina elever lösa elevnära matematiska problem hämtade från olika situationer i skolans vardag.  

Dina elever tränas i att tolka, förstå och lösa problem. De får pröva och välja lösningsmetoder, samt dokumentera sina lösningar i bild och skrift. De olika problemen ger rika möjligheter till matematiska samtal i elevgruppen. Barnen lär sig även att upptäcka matematik överallt i vardagen.

Mattekids 2 är avsedd för elever i skolår 2 - 3.

Illustratör: Jennie Herskind

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor

Art nr  242……………….……....345 kr

 

Mattekids 3

Marie Tengnäs

I Mattekids får dina elever träffa eleverna på Äppelblom-skolan. Tillsammans med barnen på Äppelblomskolan får dina elever lösa elevnära matematiska problem hämtade från olika situationer i skolans vardag.  

Dina elever tränas i att tolka, förstå och lösa problem. De får pröva och välja lösningsmetoder, samt dokumentera sina lösningar i bild och skrift. De olika problemen ger rika möjligheter till matematiska samtal i elevgruppen. Barnen lär sig även att upptäcka matematik överallt i vardagen.

Mattekids 3 är avsedd för elever i skolår 2 - 3.

Illustratör: Jennie Herskind

KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor

Art nr  243……………….……....345 kr