 |
|
Dikter och Diktamen
Marie Tengnäs
Har du också letat efter bra texter till klassens träning av rättstavning och diktamen? Korta avsnitt som känns meningsfulla att läsa, skriva och träna för eleverna. Där orden i texterna är relevanta för barnens språkträning. Samtidigt som texterna ger barnen rika upplevelser.
I Dikter och diktamen används dikter till diktamen. Dikter, som talar till barnen, och som samtidigt tränar deras stavning. Att använda dikter i undervisningen medför att barnen reflekterar över livet och sina känslor, värderar sin omgivning och får ett rikare liv.
I dikternas texter har vi inriktat oss på att använda flertalet av de 200 mest frekventa orden i det skrivna svenska språket. Till hjälp för pedagogen är dessa ord tydligt markerade i diktanalysen. I analysen finns även ljudstridigt stavade ord markerade.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 32 sidor
Skolår 1 - 5
Art nr 103…………………..…….345 kr |
 |
|
Lilla skriv och lär - Djurens ungar i världen
Marie Tengnäs
Här får barnen läsa och skriva 25 enkla faktatexter om djurens ungar i världen,
bl a Isbjörn, Känguru Jättepanda, Struts, Späckhuggare, Kejsarpingvin, Koala, Tiger, Snöleopard, Delfin, Sjöhäst och Giraff.
Barnen skriver av texten från arbetsbladet och skapar en egen bok om djurens ungar.
De kan arbeta på tre nivåer med texten: fylla i orden, kopiera orden bokstav för bokstav eller skriva av orden som helheter.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 65 sidor
Skolår F - 2
Art nr 173………………...……..345 kr |
 |
|
Lilla skriv och lär - Fjärilar och andra småkryp
Marie Tengnäs
I detta läromedel får barnen arbeta med 25 enkla faktatexter om fjärilar och andra småkryp, bl a Citronfjäril, Blåvinge, Humla, Korsspindel, Påfågelöga, Trollslända, Myra, Nyckelpiga, Bi, Nässelfjäril, Makaonfjäril och Gräshoppa.
Barnen skriver av texten från arbetsbladet och skapar en egen bok om fjärilar och småkryp. De kan arbeta på tre nivåer med texten: fylla i orden, kopiera orden bokstav för bokstav eller skriva av orden som helheter.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 65 sidor
Skolår F - 2
Art nr 174………………...……..345 kr |
 |
|
Skriv och lär - Stenålder, bronsålder och järnålder
Marie Tengnäs
I denna del får de elever som kommit lite längre i sin skrivutveckling arbeta med 25 faktatexter om stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Här finns texter om bl a Istiden, Renjägare, Flinta, De första bönderna, Hällristningar, Livet i byn, Fornborgen,
Vikingafärder och Vikingaskatter.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och sedan skriver de egna faktatexter med hjälp av stödord.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 1 - 3
Art nr 177………………...……..345 kr |
 |
|
Skriv och lär - Vinterfåglar och vårfåglar
Marie Tengnäs
I Skriv och lär får de elever som kommit lite längre i sin skrivutveckling arbeta med 25 faktatexter om fåglar. Här finns texter om
bl a Sädesärla, Domherre, Gök, Koltrast, Kungsfågel, Sparvhök och Blåmes.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och sedan skriver de egna faktatexter med hjälp av stödord. Eleverna tränar på att
skriva med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt. De får även använda ämnesspecifika ord och begrepp.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 1 - 3
Art nr 178………………...……..345 kr |
 |
|
Skriv och lär - Träd, blommor och blad
Marie Tengnäs
I denna del får de elever som kommit lite längre i sin skrivutveckling arbeta med 25 faktatexter om träd och blommor. Här finns texter om bl a Al, Björk, Tussilago, Gullviva, Ek, Blåklocka, Vallmo, Vitsippa och Gran.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och sedan skriver de egna faktatexter med hjälp av stödord. Eleverna tränar på att
skriva med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt. De får även använda ämnesspecifika ord och begrepp.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 1 - 3
Art nr 179………………...……..345 kr |
 |
|
Att bearbeta texter
Mona Balldin
Enligt Lgr 11 och kursplanen i svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att skriva och bearbeta olika slags texter.
Eleverna ska ges strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
De ska ha kunskap i att på olika sätt bearbeta egna texter till innehåll och form, samt kunna utveckla textuppbyggnaden med hjälp av sambandsord.
Det finns texter av olika slag, noveller, tidningsartiklar, recensioner osv. För alla texter gäller det att man noga tänker efter: Vem ska läsa detta? Vad vill jag med min text?
I detta läromedel ges eleverna förslag på hur de kan bearbeta olika texter. Bland läromedlets olika avsnitt ges tips på hur man bearbetar en berättelse, en novell, en argumenterade text, en bokrecension, en krönika, en bildbeskrivning, en artikel, ett reportage, ett referat och ett brev.
IDÈPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG ~ 47 sidor i färg
Skolår 3 - 9
Art nr 153…………………………..…...445 kr |
 |
|
Enkel svensk grammatik 3
Mona Balldin
Nu har även Enkel Svensk Grammatik 3 kommit ut. I detta läromedel får eleverna skaffa sig kunskaper om satsdelar, huvud-satser och bisatser. Läromedlet presenterar rikligt med övningar som tränar dessa moment.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 38 sidor i färg
Skolår 3 - 7
Art nr 152…………………..…….…..395 kr |
 |
|
Lilla skriv och lär - Djurens ungar
Marie Tengnäs
I Lilla skriv och lär får barnen arbeta med 25 enkla faktatexter om djurens ungar,
bl a Björn, Gök, Ekorre, Katt, Skogshare, Svan, Hund, Får, Räv, Ko, Säl, Uggla, Ren, Varg, Häst, Kanin och Rådjur.
Barnen skriver av texten från arbetsbladet och skapar en egen bok om djurens ungar.
De kan arbeta på tre nivåer med texten: fylla i orden, kopiera orden bokstav för
bokstav eller skriva av orden som helheter.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 65 sidor
Skolår F - 2
Art nr 171………………...……..345 kr |
 |
|
Lilla skriv och lär -
Fordon och maskiner
Marie Tengnäs
I denna del får barnen arbeta med 25 enkla faktatexter om fordon och maskiner,
bl a Traktor, Helikopter, Grävmaskin, Buss, Ambulans, Lokomotiv, Isbrytare, Hjullastare, Brandbil, Ubåt, Skördetröska och Snöskoter.
Barnen skriver av texten från arbetsbladet och skapar en egen bok om fordon och maskiner. De kan arbeta på tre nivåer med texten: fylla i orden, kopiera orden bokstav för bokstav eller skriva av orden som helheter.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 65 sidor
Skolår F - 2
Art nr 172………………...……..345 kr |
 |
|
Skriv och lär - Sol, måne och stjärnor
Marie Tengnäs
I Skriv och lär får de elever som kommit lite längre i sin skriv-utveckling arbeta med 25 faktatexter om rymden. Här finns texter om bl a Big Bang, Galaxer, Vintergatan, Stjärnor, Solen, Solsystemet, Planeterna, Kometer, Asteroider, Meteorer, Månen, Månens faser, Årstider, Dag och natt, Månfärder, Månpromenad och Rymdfärder.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och sedan skriver de egna faktatexter med hjälp av stödord. Eleverna tränar på att skriva med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt. De får även använda ämnesspecifika ord och begrepp.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 1 - 3
Art nr 175………………...……..345 kr |
 |
|
Skriv och lär - Urtidsdjur
Marie Tengnäs
I denna del får de elever som kommit lite längre i sin skrivutveckling arbeta med 25 faktatexter om urtidsdjur. Här finns texter om bl a Trilobit, Ammonit, Pansarhaj, Amfibie, Trollslända, Dimetrodon, Diplodocus, Stegosaurus, Maiasaurus, Tyrannosaurus, Triceratops, De första däggdjuren, Grottbjörn, Smilodon, Mammut, Den första hästen, katten och hunden.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och sedan skriver de egna faktatexter med hjälp av stödord. Eleverna tränar på att skriva med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt.
De får även använda ämnesspecifika ord och begrepp.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 1 - 3
Art nr 176………………...……..345 kr |
 |
|
Alla tiders berättelser
Mona Balldin
Läromedlet Alla tiders berättelser innehåller 12 berättelser om människors villkor och livsfrågor. Det är myter, legender, sägner och sagor, dikter och sånger, från olika tider och länder. Till varje text finns det arbetsuppgifter, vars syfte är att eleverna ska reflektera över sin läsning och på olika sätt tolka texterna och fördjupa sin förståelse av dem.
Till varje text finns också korta bakgrundsfakta. Denna kan användas, när läraren introducera berättelsen, men eleverna kan också själva läsa texten, om man så vill. I läromedlets texter förklaras dessutom många litterära begrepp, vilka man även finner
genom att använda en särskild ordlista.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 40 sidor i färg
Skolår 3 - 7
Art nr 149…………………………..…...445 kr
|
 |
|
Stora läs och lär - Urtiden
Marie Tengnäs
I denna del får barnen läsa 25 faktatexter om jordens och livets uppkomst, samt växternas, djurens och människans utveckling.
Här finns bl a texter om Livets uppkomst, Fossil, De första fiskarna, Kräldjur, Växtätande och köttätande dinosaurier, Gryningshästen, Grottbjörnen, Den sabeltandade tigern, Urmänniskan, Listiga uppfinningar, Evolution och Arkeologi.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal frågor. De får träna både sökläsning och läsförståelse.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 2 - 4
Art nr 129………………...……..345 kr |
 |
|
Bröderna Grimms Sagovärld
Mona Balldin
Bröderna Grimms sagor finns i många olika versioner.
I denna pärm presenterar vi bland annat Snövit, Rödluvan, Askungen, Rapunzel och Hans och Greta, men även ett antal mindre kända sagor.
Bröderna Grimms sagor handlar om kampen mellan ont och gott. Sagorna har ofta ansetts vara grymma, då hårt prövade barn hamnar i de vuxnas, häxors och andra övernaturliga makters våld. Sagovärlden är grym, liksom verkligheten ofta är grym och hård för barn. Men barn förstår, att sagornas värld inte är verklighetsbeskrivningar. Det sagorna vill förmedla, är att det går att komma över det svåra, det svarta inom en själv, orättvisorna, som drabbar en och alla besvikelser.
På så sätt hjälper sagorna förhoppningsvis barnen att se, att man kan klara av saker och ting.
Varje saga följs av ett antal arbetsuppgifter. Syftet med dessa är att eleverna ska få dröja kvar
en stund i sagan, begrunda den, få tid att tänka efter och reagera på det de hört eller läst, så att de
genom sina reflektioner och funderingar ska kunna göra sagan till sin.
IDÉPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG ~ 40 sidor i färg
Skolår 2 - 5
Art nr 148………………445 kr |
 |
|
Enkel Svensk Grammatik 2
Mona Balldin
Nu ger vi ut Enkel Svensk Grammatik 2. I detta läromedel får eleverna arbeta vidare med de sex ordklasserna Adverb, Pronomen, Prepositioner, Konjunktioner, Interjektioner och Räkneord. Dessutom tar ett kapitel upp obestämd och bestämd artikel.
Eleverna behöver inte lära sig ordklasserna för att kunna tala och läsa på sitt eget modersmål. Men när de ska lära dig ett främmande språk, är det bra att känna till våra nio ordklasser.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 32 sidor i färg
Skolår 3 - 7
Art nr 145…………………..…….…..395 kr |
 |
|
Vad betyder ordet? ~ Samhällskunskap
Mona Balldin
Det händer allt som oftast, att läroböcker eller andra texter innehåller ord, som elever inte förstår. Inte alltid har de glädje av en vanlig ordlista, där orden förklaras på kortast möjliga sätt. I Vad betyder ordet? sätts alla ord in i sitt sammanhang, och därmed blir de mycket lättare att förstå. De mer än 250 orden presenteras i olika kapitel. De många illustrationerna underlättar också ordförståelsen. Till varje kapitel finns arbetsuppgifter av varierande slag. Naturligtvis finns det även en ordlista med alla orden i bokstavsordning.
Vad betyder ordet? går utmärkt att använda i SO, svenska och svenska som andra språk, för att eleverna ska utöka sitt ordförråd. Läromedlets texter och arbetsuppgifter kan också med fördel användas, antingen när man introducerar ett nytt arbetsområde eller som
repetition vid arbetets slut.
De fem första delarna av Vad betyder ordet? tar upp fem olika teman, nämligen geografi, samhällskunskap, historia, religionskunskap och svenska.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 45 sidor i färg
Skolår 4 - 8
Art nr 146…………...……..445 kr |
 |
|
Vad betyder ordet? ~ Historia
Mona Balldin
Det händer allt som oftast, att läroböcker eller andra texter innehåller ord, som elever inte förstår. Inte alltid har de glädje av en vanlig ordlista, där orden förklaras på kortast möjliga sätt. I Vad betyder ordet? sätts alla ord in i sitt sammanhang, och därmed blir de mycket lättare att förstå. De mer än 250 orden presenteras i olika kapitel. De många illustrationerna underlättar också ordförståelsen. Till varje kapitel finns arbetsuppgifter av varierande slag. Naturligtvis finns det även en ordlista med alla orden i bokstavsordning.
Vad betyder ordet? går utmärkt att använda i SO, svenska och svenska som andra språk, för att eleverna ska utöka sitt ordförråd. Läromedlets texter och arbetsuppgifter kan också med fördel användas, antingen när man introducerar ett nytt arbetsområde eller som
repetition vid arbetets slut.
De fem första delarna av Vad betyder ordet? tar upp fem olika teman, nämligen geografi, samhällskunskap, historia, religionskunskap och svenska.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 45 sidor i färg
Skolår 4 - 8
Art nr 147…………...……..445 kr |
 |
|
Vad betyder ordet? -
Religionskunskap
Mona Balldin
Det händer allt som oftast, att läroböcker eller andra texter innehåller ord, som elever inte förstår. Inte alltid har de glädje av en vanlig ordlista, där orden förklaras på kortast möjliga sätt. I Vad betyder ordet? sätts alla ord in i sitt sammanhang, och därmed blir de mycket lättare att förstå. De mer än 250 orden presenteras i olika kapitel. De många illustrationerna underlättar också ordförståelsen. Till varje kapitel finns arbetsuppgifter av varierande slag. Naturligtvis finns det även en ordlista med alla orden i bokstavsordning.
Vad betyder ordet? går utmärkt att använda i SO, svenska och svenska som andra språk, för att eleverna ska utöka sitt ordförråd. Läromedlets texter och arbetsuppgifter kan också med fördel användas, antingen när man introducerar ett nytt arbetsområde eller som repetition vid arbetets slut.
De fem första delarna av Vad betyder ordet? tar upp fem olika teman, nämligen geografi, samhällskunskap, historia religionskunskap och svenska.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 51 sidor i färg
Skolår 4 - 8
Art nr 150…………..………….....445 kr |
 |
|
Vad betyder ordet? - Svenska
Mona Balldin
Det händer allt som oftast, att läroböcker eller andra texter innehåller ord, som elever inte förstår. Inte alltid har de glädje av en vanlig ordlista, där orden förklaras på kortast möjliga sätt. I Vad betyder ordet? sätts alla ord in i sitt sammanhang, och därmed blir de mycket lättare att förstå. De mer än 250 orden presenteras i olika kapitel. De många illustrationerna underlättar också ordförståelsen. Till varje kapitel finns arbetsuppgifter av varierande slag. Naturligtvis finns det även en ordlista med alla orden i bokstavsordning.
Vad betyder ordet? går utmärkt att använda i SO, svenska och svenska som andra språk, för att eleverna ska utöka sitt ordförråd. Läromedlets texter och arbetsuppgifter kan också med fördel användas, antingen när man introducerar ett nytt arbetsområde eller som repetition vid arbetets slut.
De fem första delarna av Vad betyder ordet? tar upp fem olika teman, nämligen geografi, samhällskunskap, historia religionskunskap och svenska.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 42 sidor i färg
Skolår 4 - 8
Art nr 151…………………………..…...445 kr
|
 |
|
Stora läs och lär - Forntiden
Marie Tengnäs
I denna del får barnen läsa 25 faktatexter om människans tidiga historia och om spår av forntiden i naturen.
Här finns bl a texter om Istiden, Renjägarna, Mammutar, Flinta, Fiske och jakt, De första bönderna, Koppar och brons, Hällristningar, Smeder och köpmän, Fornborgar, Vikingafärder, Trälar och Asagudar.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal frågor. De får träna både sökläsning och läsförståelse.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Skolår 2 - 4
Art nr 128………………...……..345 kr |
 |
|
Min egen Julbok
Mona Balldin
När eleverna arbetar med Min egen Julbok lär de sig mycket om varför vi firar jul och om julens olika seder och bruk. De får också förklaringar på många ord, som har med julen att göra. Dessutom får de fundera över hur de själv ställer sig till olika traditioner och företeelser. Min egen Julbok innehåller också roliga knep och knåp-uppgifter, som t.ex. tips, ordflätor, bilduppgifter och olika ordlekar.
Min egen Julbok är indelad i olika avsnitt, som kronologiskt följer tiden från Första december fram till och med Tjugondag Knut. Det betyder att det finns gott om faktatexter och arbetsuppgifter för dagarna under december månad och för de första
dagarna i januari månad.
Exempel på de olika avsnittens rubriker är Första advent, Snö i december, Lucia, Julgranen, Pepparkakor, Julkort, Julklappar, Julafton, Jultomten, Juldagen, Annandag jul, Nyårsafton, Trettondag jul och Tjugondag Knut.
I slutet av pärmen presenteras tre avsnitt som handlar om Julförberedelser, Julbord och Alternativ jul.
Min egen Julbok passar utmärkt för ett temaarbete om julen, där läromedlets texter och uppgifter kan vara till glädje och nytta för elever och pedagoger under höstterminens sista månad.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 35 sidor
Skolår 2 - 6
Art nr 144………………..……………...395 kr |
 |
|
Stora läs och lär Rymden
Marie Tengnäs
I denna del får barnen läsa 25 faktatexter om rymden. Här finns bl a texter om Big bang, Galaxer, Vintergatan, Stjärnbilder, Solen. Jorden, Månen, Dag och natt, Årstider, Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto, Asteroider, Kometer, Meteorer, Månpromenad, Rymdresor och Rymdmatte.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal frågor. De får träna både sökläsning och läsförståelse.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor Skolår 2 - 4
Art nr 127………………...……..345 kr |
 |
|
Hur stavas ordet?
Mona Balldin
Flertalet elever lär sig stava genom att läsa och skriva mycket. Utifrån elevernas egna texter är det lätt att arbeta med stavning, ta upp
felstavade ord och gå igenom dem. Det är också möjligt att uppmuntra genom att peka på svårstavade ord, som elever har stavat rätt till.
Samtidigt vet vi, att en del elever har mycket svårare för att stava än andra. Vi gör säkert dessa elever en otjänst genom att hävda, att de lär sig att stava med tiden. Då är det bättre att tala om detta problem, som en av många svårigheter vi kan ha. Vi vet alla, att innehållet är det
viktigaste i elevernas texter. Vi vet också, att dålig självkänsla vad gäller stavning, kan leda till bekymmer högre upp i åldrarna. Därför är det viktigt, att de elever, som så behöver, får hjälp med att träna stavning, och arbeta med de uppgifter, som just de har behov av. Det är vår förhoppning, att de olika arbetsuppgifterna i Hur stavas ordet? ska underlätta detta arbete.
I Hur stavas ordet? får eleverna bland annat arbeta med lång och kort vokal, e eller ä, å eller o, j-ljudet, ng-ljudet, tj-ljudet, sj-ljudet, samt
homofoner.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 45 sidor i färg
Skolår 3 - 8
Art nr 142………………..…………..……....445 kr |
 |
|
Vad betyder ordet? ~ Geografi
Mona Balldin
Vad betyder ordet? tema geografi
Det händer allt som oftast, att läroböcker eller andra texter innehåller ord, som elever inte förstår. Inte alltid har de glädje av en vanlig ordlista, där orden förklaras på kortast möjliga sätt. I Vad betyder ordet? sätts alla ord in i sitt sammanhang, och därmed blir de mycket lättare att förstå. De mer än 250 orden presenteras i olika kapitel. De många illustrationerna underlättar också ordförståelsen. Till varje kapitel finns
arbetsuppgifter av varierande slag. Naturligtvis finns det även en ordlista med alla orden i bokstavsordning.
Vad betyder ordet? går utmärkt att använda i SO, svenska
och svenska som andra språk, för att eleverna ska utöka sitt ordförråd. Läromedlets texter och arbetsuppgifter kan också med fördel användas, antingen när man introducerar ett nytt arbetsområde eller som repetition vid arbetets slut.
De fem första delarna av Vad betyder ordet? tar upp fem olika teman, nämligen geografi, samhällskunskap, historia, religionskunskap och svenska.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 43 sidor i färg
Skolår 4 - 7
Art nr 143……………….……………...……..445 kr |
 |
|
Sagor och sägner
Mona Balldin
I läromedlet Sagor och sägner får eleverna bekanta sig med folksagor, konstsagor och fabler. Folksagor är ju sagor, som länge berättades från generation till generation, innan de skevs ned. Konstsagor har däremot en upphovsman, som t.ex. H C Andersen. Fabler är berättelser där djur kan tala och uppföra sig ungefär som människor. Ofta vill fabler lära oss något.
I Sagor och sägner får barnen läsa och arbeta med klassiska sagor som Guldgåsen, Tusen och en natt, Anden i flaskan, Flickan med svavelstickorna, Den fula ankungen, Sagan om pomperipossa, Hunden och köttbenet, Vinden och solen och många fler. Sagor och sägner är
upplagd så, att eleverna bör arbeta med de återberättade sagorna och deras arbetsuppgifter i den ordning de presenteras. Syftet med arbets-uppgifterna, är att eleverna ska få dröja kvar en stund i sagan, begrunda den, få tid att tänka efter och reagera på det de hört och läst. De ska även få tid att förbereda sig för ett sagosamtal i klass eller grupp.
Varför ska man läsa och arbeta med sagor? Sagor handlar ofta om kampen mellan ont och gott. När sagornas gestalter möter det onda, vågar de kämpa för rättvisan. Att eleverna får se, att sagornas gestalter också lyckas till slut, stärker barnens tillit till sin egen förmåga och ger dem hopp och tillförsikt. Våra barn kan intuitivt ta till sig, att det går att komma över svårigheter och bemästra hinder.
IDÉPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG ~ 40 sidor i färg Skolår 2 - 5
Art nr 140…………………………...…..……..445 kr |
 |
|
Året om på Slottsgatan - Vårdagar
Marie Bosson Rydell
Följ med på härliga läsäventyr med barnen Anna, Viktoria, Carl och alla de andra som bor på Slottsgatan. I denna del får eleverna läsa om olika händelser som de tre barnen får vara med om under våren.
På varje textblad finns passande uppgifter som tränar läsförståelse. Dessa lämpar sig
särskilt bra för de elever som just lärt sig läsa.
Följ med barnen på Slottsgatan i spännande och roliga äventyr som Kojan, Grodyngel, Fågelboet, Hundvakt, Posta brev, Vårblommor, Såpbubblor, Kanin på rymmen, Krossat fönster och många fler.
Illustratör: Anna Zetterlund
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Art nr 161………………. ……...365 kr |
 |
|
Året om på Slottsgatan - Sommardagar
Marie Bosson Rydell
Följ med på nya läsäventyr med barnen Anna, Viktoria, Carl och deras andra vänner på Slotts-gatan. I denna del får vi läsa om härliga sommardagar och om vad barnen får vara med om under denna tid.
Häng med barnen i nya äventyr som Glassbilen, Flyga drake, Skolavslutning, Brännboll, Tivoli, Midsommar, Fisketuren, Flotten, Kofäktning, Tälta, Den lösa hunden och många fler.
Illustratör: Anna Zetterlund
KOPIERINGSUNDERLAG 25 sidor Skolår 1 - 3
Art nr 162………. ……...365 kr |
 |
|
Året om på Slottsgatan - Höstdagar
Marie Bosson Rydell
Häng med på ännu fler roliga läsäventyr med barnen Anna, Viktoria och Carl.
I denna andra del får eleverna läsa om vad de tre barnen får vara med om för spännande saker under hösten.
På varje textblad finns passande uppgifter som tränar läsförståelse. Dessa lämpar sig särskilt bra för de elever som just lärt sig läsa.
Följ med barnen på Slottsgatan i roliga höstäventyr som Plocka svamp, Halloween, Hopp i vattenpöl, Igelkotten, Ficklampan, Bokbussen kommer, Gå på bio, Lövhögen, Pysseldags, Mystiska gubben och många fler.
Illustratör: Anna Zetterlund
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor
Art nr 163………………..……...365 kr |
 |
|
Året om på Slottsgatan - Vinterdagar
Marie Bosson Rydell
Så var det vinter på Slottsgatan! Följ med i vår fjärde del och fira Lucia, jul och nyår med barnen Anna, Viktoria och Carl, och alla de andra på Slottsgatan.
Läs om trevliga vinteräventyr som Den första snön, Peppar-kakor, Spår i snön, Åka pulka, Lucia, Önskelistan, Julkort, Handla julklappar, Julkalaset, Den bästa julklappen, Sparken,
Pimpelfiske, Nyår, Snögubben, Skridskor och många fler.
Illustratör: Anna Zetterlund
KOPIERINGSUNDERLAG 25 sidor Skolår 1 - 3
Art nr 164………..……...365 kr |
 |
|
Stora läs och lär - Blommor och träd i Sverige
Marie Tengnäs
I Stora läs och lär får barnen läsa 25 faktatexter om svenska blommor och träd. Här finns bl a texter om blommor som Vallmo, Blåklocka, Linnéa, Vitsippa och Gullviva. Några av träden som presenteras är Bok, Alm, Lind, Ek, Gran, Ask, Lönn och Asp.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal utredande frågor, där de tränas i att läsa mellan raderna.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor Skolår 2 - 4
Art nr 125………...……..345 kr
|
 |
|
Stora läs och lär - Fåglar i Sverige
Marie Tengnäs
I denna del får barnen läsa 25 faktatexter om svenska fåglar.
Här finns bl a texter om Blåmes, Talgoxe, Domherre, Sidensvans, Kungsfågel, Bofink, Lärka, Koltrast, Skata, Gräsand, Trana, Kungsörn, Duvhök och Tjäder.
Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal utredande frågor, där de tränas i att läsa mellan raderna.
Illustratör: Per-Anders Nilsson
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor Skolår 2 - 4
Art nr 126………...……..345 kr
|
 |
|
Enkel Svensk Grammatik 1
Mona Balldin
Äntligen ett enkelt läromedel om svensk grammatik som eleverna kommer att älska att arbeta med! Illustrationerna är personliga och barnnära och inspirerar eleverna i sitt fortsatta arbete med arbetsbladen.
Enkel Svensk Grammatik lägger vikten på våra tre första ordklasser Substantiv, Adjektiv och
Verb. Exempel på övningar är Vad är ett substantiv? Singular/plural, Substantiv-alfabet, Genitiv, Substantiv-vers, Adjektiv-komparation, Adjektiv-ordfläta, Verb-ormen, Tempus, Tema.
KOPIERINGSUNDERLAG 30 sidor med bilder i färg Skolår 3 – 5
Art nr 139……………………..….…..395 kr |
 |
|
Lilla berättarboken
Mona Balldin
Alla barn har något att berätta, och många gör det ivrigt och glatt och med stor fantasi. Men för andra är det inte lika lätt.
Det är inte självklart att veta hur man gör, när man berättar
en historia, och det kan kännas svårt att sitta där med pennan
i hand framför ett tomt papper. Vi tror, att Lilla berättarboken ska kunna hjälpa många elever både att komma igång att
berätta och att utveckla sitt skrivande.
Lilla berättarbokens olika avsnitt har följande rubriker. Frågor och svar - berättelse, Skelettet och musen, En liten vinterberättelse, Den lilla kattungen, Vargen och Dödluvan, Min värsta julklapp.
Svårighetsgraden ökar succesivt. För varje skrivuppgift lär
sig eleverna något nytt genom de frågor och förslag som de får. Sakta men säkert får eleverna vara med om att lära sig hur
man bygger upp en berättelse.
Lilla berättarbokens uppgifter är illustrerade med barnnära bilder, som lockar elevernas fantasi och underlättar skrivandet.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 27 sidor Skolår 2 - 5
Art nr 138…………………………...…..……..395 kr |
 |
|
Lilla läs och lär - Vilda djur i världen
Marie Tengnäs
Barn som lärt sig läsa
behöver många tillfällen till lästräning under de tidiga skolåren för att bli goda läsare. Låt dina elever lästräna med faktatexter om spännande djur.
I Lilla läs och lär får barnen läsa 25 enkla faktatexter om vilda djur från hela världen. Här finns texter om bl a Gorillan, Krokodilen, Pingvinen, Skunken, Jättepandan och Grizzlybjörnen. Barnen läser texten på arbets-bladet och tar därefter ställning till påståenden om djuret genom att svara ja eller nej. Till varje djur finns en bild som barnen kan måla.
Illustratör: Jennie Herskind
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 1 - 2
25 sidor
Art nr 111……………..345 kr |
 |
|
Lilla Läs och Lär - Vilda djur i havet
Marie Tengnäs
I denna del får barnen läsa 25 enkla faktatexter om vilda djur i havet. Möt spännande djur som bl a Blåval, Vithaj, Sjöhäst och Bläckfisk.
Illustratör: Jennie Herskind
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 1 - 2
25 sidor
Art nr 112………………….…..345 kr |
 |
|
Läs och lär - Vilda djur i Sverige
Marie Tengnäs
Barn som lärt sig läsa
behöver många tillfällen till lästräning under de tidiga skolåren för att bli goda läsare. Låt dina elever lästräna med faktatexter om spännande djur.
I Läs och lär får de elever som kommit lite längre i sin läsutveckling möta 25 fakta-texter om vilda djur i Sverige. Här finns texter om bl a Lodjur, Havsörn, Räv, Älg, Varg, Rådjur och Ekorre. Eleverna läser faktatexten på arbetsbladet och svarar därefter på frågor om innehållet i texten. Eleverna tränar sig på att svara med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt. Till varje djur finns en bild som barnen kan måla.
Illustratör: Jennie Herskind
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 2 - 3
25 sidor
Art nr 121……………..345 kr |
 |
|
Läs och Lär - Husdjur och sällskapsdjur
Marie Tengnäs
I denna del kan eleverna läsa 25 faktatexter om husdjur och
sällskapsdjur. Här finns texter om bl a Hund, Får, Hamster och Undulat.
Illustratör: Jennie Herskind
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 2 - 3
25 sidor
Art nr 122……………….……..345 kr |
 |
|
Dikt, vers och ramsa
Mona Balldin
Att skriva dikt kan vara ett sätt att göra sina tankar synliga. När eleverna får formulera sina egna tankar
i ord blir innehållet ”deras eget”. De skriver vad de känner, vad de vet, vad de har förstått eller vad de anser. De lär.
Fördelarna med att skriva dikter är att de behöver inte vara så långa, de är ganska fria från språkriktighet och det finns diktmönster som gör att det är lättare att komma igång. I denna idépärm presenteras ett antal olika diktmönster som klassen kan arbeta med. Här ges tips på ordklassdikter, synonyma rader, sinnesdikter, motsatsdikter, tvärtom-dikter, personifiering, rimmade tokverser, när-var-hur-dikter, prosa blir poesi, ordspråksdikter, bilddikter och mycket mer.
IDÉPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 2 - 7
50 sidor varav 25 bilder i färg
Art nr 131……………..445 kr |
 |
|
Jag vill berätta
Mona Balldin
Vi vet alla, att våra elever har olika lätt för att skriva och att de skriver på olika vis. Några tycker om att sätta igång direkt.
De ”flödesskriver” så att pennan glöder.
Andra elever har svårt att komma igång. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska börja, hur man kan göra en berättelse spännande, hur man kan beskriva en person och hur man får till ett bra slut. Dessa elever behöver ett slags ”skrivrecept”.
Men en sak är säker, alla elever har mycket att berätta!
Vi hoppas att pärmen Jag vill berätta kommer att vara till nytta för alla elever. Vår erfarenhet är, att elever, som har svårt att komma igång att skriva, som känner sig osäkra på hur man berättar och har svårt att formulera sig i skrift, har stor nytta och glädje av att följa de ”skrivrecept”, som presenteras i denna pärm, avsnitt för avsnitt. Låt dina elever successivt lära sig hur man berättar en historia, genom att arbeta med avsnitt som Hur man börjar en berättelse, Låt något intressant hända, Vad vet vi om huvudpersonen, Spänningen stegras, eller Olika sätt att sluta.
IDÉPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 5 - 9
36 sidor
Art nr 133…………………..……..365 kr |
 |
|
Guldkorn ~ Svenska
Mona Balldin
I denna del presenteras arbetsblad med rubriker som Kroppsliga uttryck, Djur och uttryck, Uttryck med färg, Som-uttryck, Hitta i ordboken, Vad gör människan?, Viktiga svenskord, Förkortningar, Lättare förstå nya ord, Massvis med språk, Vilket språk talas här?, Lika eller nästan lika, Ett ord ska bort, Huller om buller, Rimmade ordpar, Ord som används ”fel” och mycket mer.
Pärmen är upplagd så, att först kommer arbetsblad, som har med ordspråk och talesätt att göra. Därefter följer blad, där eleverna får träning att slå upp i en ordbok, lära sig olika begrepp inom svenskämnet, förkortningar och prefix. Till sist finns arbetsblad, som handlar om olika språk, synonymer, ordpar och metaforer.
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 4 - 9
30 sidor med bilder i färg
Art nr 134……………………...…..395 kr |
 |
|
Smågodis
Torgerd Adolphsson
Smågodis och Lösgodis är två godisbord med roliga och nyttiga arbetsuppgifter i svenska. Här hittar du arbetsblad med de där svensk-momenten, som man så lätt
glömmer bort i sin undervisning. Smågodis och Lösgodis innehåller ett varierande utbud av bra uppgifter med språk- och skrivträning i svenska. Arbetsbladen behöver inte tas i någon särskild ordning. Dina elever och du som lärare har stor valfrihet att välja vad ni behöver arbeta med. Båda läromedlen passar
utmärkt att lägga in på elevernas planering eller arbetsschema. Arbetsbladen kan även vara
lämpliga att användas separat när man fördjupar sig i något särskilt avsnitt i svensk språklära.
Smågodis är tänkt för eleverna i de tidiga skolåren. Här presenteras
moment som Alfabetisk ordning, Motsatsord, Rimord, Skiljetecken, Frågeord, Synonymer, Dubbel-teckning, Ska jag välja ä eller e?, Dubbelteckning - k eller ck, Särskrivning, Sammansatta ord, Substantiv, Adjektiv, Verb, Räkneord, Korsord, Tipstolva med mera.
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 1 - 3
25 sidor
Art nr 101……………..365 kr |
 |
|
Lösgodis
Torgerd Adolphsson
Smågodis och Lösgodis är två godisbord med roliga och nyttiga arbetsuppgifter i svenska. Här hittar du arbetsblad med de där svensk-momenten, som man så lätt
glömmer bort i sin undervisning. Smågodis och Lösgodis innehåller ett varierande utbud av bra uppgifter med språk- och skrivträning i svenska. Arbetsbladen behöver inte tas i någon särskild ordning. Dina elever och du som lärare har stor valfrihet att välja vad ni behöver arbeta med. Båda läromedlen passar
utmärkt att lägga in på elevernas planering eller arbetsschema. Arbetsbladen kan även vara
lämpliga att användas separat när man fördjupar sig i något särskilt avsnitt i svensk språklära.
Lösgodis har vi gjort för de lite större barnen och passar bra i skolår 3 - 6. I detta
läromedel arbetar vi vidare med språk- och skrivträningen i svenska. Arbetsbladen i Lösgodis innehåller moment som Uppslagsboken, Sammansatta ord, Substantiv, Verb, Prepositioner, Pronomen, Räkneord, Frågeord, Förkortningar, Avstavning, Homonymer, Homofoner, Direkt och indirekt anföring och mycket mer.
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 3 - 6
25 sidor
Art nr 102……………..365 kr |
 |
|
Mitt i ett äventyr
Per-Anders Klarqvist & Stig Kristensson
Låt era elever ge sig ut på tre riktigt spännande äventyr! I Mitt i ett äventyr presenterar vi tre härliga, roliga och fantasieggande skrivuppdrag. De är Skeppsbrottet, Tidsmaskinen och Rymdresan.
Arbetsgången är enkel. Vid varje skrivtillfälle tilldelas eleverna en ny ”äventyrlig dagsuppgift” att resonera om, att skriva om och att framställa en bild till. När alla ”dagarna” - arbetsbladen - är färdiga har var och en av eleverna tillverkat varsin läsvärd bok. Uppgifterna på arbetsbladen är mycket varierande och eleverna får verkligen utveckla ett kreativt tänkande efter egen förmåga. Under arbetet med ”äventyren”, tränar de sig i att utveckla sin fantasi och lusten till att skapa med hjälp av ord och meningar. De lär sig grammatiska strukturer och tränar sig på att tillämpa skriftspråket i olika sammanhang.
Eleverna får även öva sig att skriva läslig handstil, samt att använda datorn för slutframställningen av sina böcker.
Till sina äventyrsböcker ges eleverna även möjlighet att framställa bilder på ett mycket kreativt och personligt sätt.
KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 3 - 7
30 sidor
Art nr 141………………..……………...365 kr |
 |
|
När boken är slut
Mona Balldin
När våra elever har läst en skönlitterär bok, är det ju brukligt, att de på något sätt recenserar den. De råd som läroböcker ger eleverna när de ska skriva en recension, är vanligen att ange bokens titel och författare, att berätta var och när handlingen utspelar sig, att beskriva några huvudpersoner och att ge boken ett slutomdöme. Men när eleverna har skrivit ett antal sådana recensioner,
kan det kanske vara roligt att göra på ett annorlunda sätt.
I När boken är slut ges ett stort antal förslag på hur eleverna kan arbeta med skönlitteratur. Det kan vara uppgifter som handlar om att koppla samman egna erfarenheter med det som boken skildrar, att skriva ett personporträtt, att skriva en insändare med anledning av bokens tema, att skriva en tidningsartikel om någon händelse i boken, att intervjua någon av bokens personer, att låta en av bokens personer skriva några dagbokssidor, att tolka bokens omslagsbild eller någon illustration, att skriva ett brev till författaren eller till en av bokens personer.
När boken är slut är skriven så, att den kan användas som underlag för lärarens genomgångar, eller om eleverna är något äldre, fungera som arbetsbeskrivning. Genom att arbeta med När boken är slut får eleverna god träning inför de nationella proven, där flera av
bokens texttyper och arbetsuppgifter brukar återkomma.
IDÉPÄRM / KOPIERINGSUNDERLAG Skolår 4 - 9
25 sidor
Art nr 132………………..…………...365 kr |
 |
|
Den olydiga dagen
Mona Balldin
Detta läromedel kan användas som ett diagnostiskt
arbetsmaterial inför de nationella proven i svenska för årskurs 3. Här tränas ett antal moment som anknyter till målen i svenska, som t.ex. kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberätta handlingen, att kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna använda sig av innehållet, kunna skriva berättande texter och faktatexter, kunna stava elevnära ord, kunna använda sig av stor bokstav, punkt och frågetecken.
Vissa texter kan läsas av läraren, medan andra texter är tänkt för enskild läsning. Eleverna löser uppgifterna på egen hand och kan ta både text och bild till hjälp.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 25 sidor med bilder i färg
Art nr 135…………….…………..………..395 kr
|
 |
|
Den försvunna kattungen
Mona Balldin
Den försvunna kattungen kan användas som ett diagnostiskt arbetsmaterial inför de nationella proven i svenska för årskurs 3.
Här tränas ett antal moment som anknyter till målen i svenska, som t.ex. kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberättahandlingen, att kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna använda sig avinnehållet, kunna skriva berättande texter och faktatexter, kunna stava elevnära ord, kunna använda sig av stor bokstav, punkt och frågetecken.
Texterna i detta läromedel kan ha rubriker som Den olydiga dagen, Den kraxande kråkan, En alldeles vanlig morgon, Den försvunna kattungen, Vad katter gillar och ogillar, Städningsdags eller Jag - en lejonunge.
Vissa texter kan läsas av läraren, medan andra texter är tänkt för enskild läsning. Eleverna löser uppgifterna på egen hand och kan ta både text och bild till hjälp.
Den försvunna kattungen är ett utmärkt läromedel att träna och pröva dina elever inför de nationella proven i svenska för årskurs 3.
KOPIERINGSUNDERLAG ~
25 sidor med bilder i färg
Art nr 137…………….………..395 kr
|
 |
|
Årets månader
Mona Balldin
Ett helt underbart material för dig och dina elever! Årets månader passar utmärkt när ni vill arbeta med årets tolv månader och de fyra årstiderna på ett tematiskt arbetssätt. Alla sidor är vackert illustrerade och kreativt inbjudande. Till varje månad hör fyra arbetsblad. Innehållet i dessa är månadsfakta, månadens djur, månadens växt,månadens ord och månadens bild.
På de olika arbetsbladen kommer eleverna att arbeta med uppgifter som tränar läsförståelse och ordkunskap. Dessutom får de lösa ordflätor, tipsfrågor och bokstavs-gåtor som hör till de olika månaderna. Till varje månad skapar barnen även ett antal vackra bilder. Det kan vara allt ifrån att illustrera sexuddiga iskristaller, till att söka formen av en vårpigg igelkott!
När eleverna är färdiga med alla sidor i Årets månader har de tillverkat en egen dekorativ månadsbok och dessutom gjort det på ett mycket personligt sätt.
KOPIERINGSUNDERLAG ~ 50 sidor med bilder i färg
Art nr 136……………...…………..……....445 kr |